Infecții cu transmitere sexuală: Un pericol asimptomatic pentru fiecare dintre noi

De-a lungul existenței noastre, omenirea s-a confruntat constant cu nenumărate virusuri, infecții și boli cu diverse forme de transmitere. Astăzi, ne aflăm pe culmile avansului medical, trăind într-o epocă în care „prevenția și tratare” au fost revoluționate, comparativ cu secolele trecute.

Este imperios necesar de menționat faptul că în zilele noastre, majoritatea infecțiilor cu transmitere sexuală pot fi detectate din timp, șansele spre vindecare crescând exponențial.

O persoană poate fi infectată fără să cunoască acest lucru, fiindcă în majoritatea cazurilor nu apar semne sau simptome. Prin urmare, putem avea o infecție fără simptome de boală și acesta este motivul pentru care specialiștii preferă denumirea de infecții cu transmitere sexuală (ITS), și nu de boli cu transmitere sexuală (BTS).

Majoritatea acestor infecții sunt asimptomatice și nu trec de la sine

Chlamydia, o infecție bacteriană care afectează tractul genital, este deseori subtilă, rămânând asimptomatică în aproximativ 75% dintre femei și 50% dintre bărbați. Cu toate că poate să nu producă simptome evidente, ea poate evolua fără să fie observată, transformându-se într-o infecție cronică și reprezentând un factor de risc major pentru infertilitate. De asemenea, sifilisul poate dezvolta leziuni caracteristice care pot trece neobservate în etapele incipiente ale bolii. În absența tratamentului, boala poate ajunge la un stadiu avansat, cauzând leziuni grave ale organelor și amenințând chiar viața.

Infecția cu HPV, o altă infecție cu transmitere sexuală care, adesea, rămâne nedetectată, este responsabilă de peste 90% dintre cazurile de cancer de col uterin. Acest motiv face ca conștientizarea riscului de infectare și efectuarea testelor de depistare în stadii incipiente să fie esențiale pentru prevenirea complicațiilor grave.

Semne care pot indica o infecție cu transmitere sexuală

Simptomele ITS pot varia în funcție de tipul de infecție și pot include secreții anormale, senzații de arsură în timpul urinării, mâncărime sau durere în zona genitală, precum și erupții cutanate. Este important să fim atente la orice schimbare a stării noastre de sănătate și să căutăm asistență medicală în cazul în care observăm astfel de simptome. Majoritatea semnelor care pot indica o infecție cu transmitere sexuală sunt:

• Secreție vaginală sau uretrală (în cazul bărbaților) care arată diferit, are o consistență diferită și/sau un miros neobișnuit;
  • Durere la urinare;
  • Durere în abdomenul inferior;
  • Prurit (mâncărime) vaginal sau penian;
  • Durere la contactul sexual;
  • Sângerare între menstruații;
  • Leziuni la nivelul pielii în zona genitală sau rectală – vezicule, erupții, leziuni ulcerative;
  • Sindrom pseudogripal, specific unor infecții virale cum sunt hepatita B și HIV. Simptomele sunt similare celor întâlnite în gripă: febră, dureri musculare, dureri de cap, astenie.

Cât de des te testezi pentru infecțiile cu transmitere sexuală

Când vine vorba de infecțiile cu transmitere sexuală (ITS), protecția și testarea regulată reprezintă pietre de temelie în menținerea sănătății noastre. Cu toate că nu există nicio metodă infailibilă de protecție, există măsuri pe care le putem lua pentru a limita riscurile și pentru a ne asigura că suntem în controlul stării noastre de sănătate sexuală.

Testarea regulată pentru depistarea ITS este esențială, dar frecvența acesteia depinde de comportamentul și stilul de viață al fiecăruia. De obicei, cea mai mare incidență a ITS este între vârsta de 15 și 49 de ani, iar testele de screening ar trebui să fie incluse în profilul anual de analize pentru această categorie de vârstă. Cu toate acestea, vârsta în sine nu este criteriul principal pentru frecvența testării. Ceea ce contează cu adevărat este comportamentul sexual.

O viață sexuală activă și practicarea sexului neprotejat pot crește riscul de infecții cu transmitere sexuală, indiferent de vârstă. Hepatitele B și C, precum și infecția cu HIV, pot fi contractate la orice vârstă, iar uneori nu doar prin contact sexual, ci și prin instrumentar medical nesterilizat.

Cum te testezi de infecțiile cu transmitere sexuală

Analizele prin care se depistează infecțiile cu transmitere sexuală sunt foarte variate, la fel ca microorganismele care le provoacă. În funcție de infecția urmărită, poate fi necesară recoltarea de secreții vaginale, cervicale sau uretrale în cazul bărbaților, de urină sau de sânge pentru verificarea prezenței anticorpilor.

În laborator, metodele de diagnostic sunt și ele diferite de la o infecție la alta, astfel că virusurile pot fi identificate doar prin testare PCR, paraziții sunt vizibili la o examinare microscopică, iar unele bacterii, pe medii speciale de cultură.

Concluzie

Este esențial să conștientizăm riscurile legate de infecțiile cu transmitere sexuală și să luăm măsuri pentru prevenire și depistare timpurie. Utilizarea prezervativului și testarea regulată ne ajută să ne asigurăm că suntem în controlul stării noastre de sănătate și ne permite să luăm măsuri prompte în cazul depistării unei infecții cu transmitere sexuală. Cu o abordare responsabilă și o comunicare deschisă cu partenerii noștri, putem menține sănătatea noastră sexuală în cea mai bună formă.

Cabinet Ginecologic

Cabinet Ginecologie / Ecografie 2D, 3D, 4D, Doppler Color
Videocolposcopie / Planificare familiala

Telefon: 0250 74 41 51 Ramnicu Valcea, Cartier Nord Str. Rapsodiei Nr. 14 Bl. D1-3, Sc. B, Ap. 3 Parter - Interfon 03